Miksi Kundaliinijoogaa?

Kundaliinijooga virittää kehon, mielen ja sielun.

- antaa energiaa ja tasapainoa elämään.

- vahvistaa hermojärjestelmää kestämään ajan paineet.

- vahvistaa immuniteettisuojaa.

- virkistää verenkiertoa.

- herättää tietoisuuden tapojemme vaikutuksista.

- kehittää intuitiota

- kehittää neutraalia mieltä että voisimme tehdä viisaita päätöksiä nopeasti.

- kehittää suhdetta mielen voimaan

- antaa nopeita ja kestäviä tuloksia.

Kundaliinijoogaa on helppo harjoittaa. Ei tarvitse edes pystyä istumaan ristiasennossa. Siksi se sopii kaikille, iästä, liikkuvuudesta, painosta tai terveyden tilasta riippumatta. Jokainen suorittaa harjoituksen oman kykynsä mukaan. Tärkeintä on olla läsnä itsessään. Jooga ei ole kilpailulaji.

Mitä tuloksia voi saada?

”Tuntuupa hyvältä!” on yksi tyypillinen lausahdus oppitunnin jälkeen. Seuraavaksi huomaa ehkä että uni tuli paremmaksi. Erilaiset säryt kuten selkä, niska, pää jne. saattavat lakata vaivaamasta. Astma, verenpaine, masennus, burnout ja anorexia ovat muutamia mainitsemisen arvoisia sairauden tiloja joihin Kundaliinijooga on vaikuttanut parantavasti. Nämä ovat kuitenkin vain sivuvaikutuksia. Pääasiallisesti kasvaa tietoisuus. Ensin ehkä vain hengityksestä, sitten energian liikkeistä kehossa ja siitä sitten syvemmälle seuraamaan mielen toimintaa. Usein tulee tarve muuttaa joitakin kuvioita elämässään.

Miten Kundaliinijooga toimii?

Kundaliinijooga perustuu liikesarjoihin jotka ovat Yogi Bhajanin opettamia. Jokainen sarja tai passi on kokonaisuus joka sisältää kaikki 8 joogan haaraa (Patanjali). Se tarkoittaa että harjoitat mielen keskittymistä, pranan eli elämän voiman kontrollia, keskittymistä yhteen asiaan, syvää meditaatiota, ajatusten ja tunnemaailman synkronisointia, asentoja terveyden ja mietiskelyn edesauttamiseen ja yhteyttä suurempaan viisauteen. Tästä seuraa puolestaan että vaikutukset ovat nopeita.

Jokaisella sarjalla on tietty kokonaisvaikutus; esim. Immuniteettisuojan, ruuansulatuksen tai intuition vahvistus, rauhastoiminnan tai energian tasapainottaminen

Miten Kundaliinijoogaa tehdään?

Luokka alkaa vetäytymällä sisäänpäin sulkemalla silmät ja hengittäin tietoisesti siirtäen keskityksen sisäiseen maailmaasi. Kundaliinijoogassa pidetään useimmiten silmiä kiinni harjoituksen aikana. Se auttaa pysymään omassa energiassa ja olemaan tietoinen liikkeiden suorituksissa.

Hengitys on useimmiten nenän kautta. Hengitystekniikkoja on monia.

Lämmitysliikkeitä voi tehdä mielen ja tarpeen mukaan. Varsinainen joogapassi alkaa aina mantralla Ong Namo Guru Dev Namo joka tehdään kolme kertaa.

Liikkeet ja asennot ovat yksinkertaisia mutta joskus kestokykyä vaativia. Yksi harjoitus saattaa vaatia tiettyä hengitystekniikkaa, tiettyä liikettä joka usein tehdään hengityksen tahtiin, tiettyä keskittymispistettä silmille ja joskus myös mielen keskitystä johonkin mantraan. Tämä pitää turhia ajatuksia loitolla.

Kundaliinijoogassa käytetään erilaisia ”lukkoja” energian liikuttamiseksi tai sen sinetöimiseksi. Niskalukko ja juurilukko ovat tavallisimmat.

Useimmat liikkeet tehdään ajastimen kanssa. Ei koskaan liioitella. Harjoitusten välillä on useimmiten pieni tauko; istuen, seisaaltaan tai maaten selällään.

Kriyan päätteenä on aina syvä rentoutuminen 5-10 min.

Joogapassi sisältää usein meditaation lopussa. Jos ei, tehdään omavalintainen meditaatio syvän rentoutumisen jälkeen.

Kaiken päätteeksi lauletaan May the long time sun shine upon you, all love surround you, and the pure light within you, guide your way on ja 3 Sat Nam (=todellinen identiteetti)

Mistä Kundaliinijooga tulee?

Intiasta. Yogi Bhajan, Kundaliinijooogan mestari, toi sen Amerikkaan 1969. Sieltä se on sitten levinnyt ympäri maailmaa.

Onko Kundaliinijooga vaarallista?

Suomessa olen usein kohdannut pelkoa kundaliinia kohtaan. On olemassa erilaisia Kundaliinijoogan muotoja. Kundaliinienergiaa on meissä kaikissa, useimmissa uinuvana. Se energia voi tosiaankin lähteä liikkeelle jopa ilman että on edes kuullut puhuttavan joogasta. Sen voi myös herättää väkisin mistä voi saada epämiellyttäviä kokemuksia.

Kundaliinijooga Yogi Bhajanin mukaan on täysin turvallinen. Kriyat ovat tasapainoisia eikä niissä saa liioitella. Se voi olla myös avuksi jos on saanut epämieluisia kundaliini kokemuksia.

Kundaliinijooga Yogi Bhajanin mukaan aukaisee tukkeutumat ja tasapainottaa chakrat eli energiapyörät. Siten energia pääsee vapaasti liikkeelle ja voit kokea suurta vapautta ja myös rakkautta kaikkea kohtaan. Voit matkan varrella myös kokea surua ja muita alitajuntaan patoutuneita tunteita.

 

Last Updated (Monday, 23 March 2015 12:40)